Yoga


Jeanette Challis är utbildad dansare, danspedagog, rörelsepedagog, kreatör, yogainstruktör, diplomerad Mediyoga och Gravidyogainstruktör, leder Klangmeditation och ger SoundHealingMassage.

Jeanette är legitimerad barnmorska.

All photos Sven Wagelin-Challis

if nothing else is written.

Jeanette leder också:

 

Hathainspirerad Yoga

 

Hathayogan är grunden i dagens yoga och som många yogaformer utgår ifrån och den form som funnits längst i Sverige. Det är en mjuk yoga där man tar stor hänsyn till individuella behov hos utövaren. Mycket focus på andning, avspänning och avslappning. Mjuka övningar och man stannar länge i varje position. En yogaform som passar dig som vill jobba med stillsamma övningar, stabilitet och cirkulation.

 

Klangmeditation.

Långt före människan började skapa musik fanns det klanger som med sin enkelhet tilltalade människornas sinne. Klangen påminner oss om det enkla , det okompli-cerade och leder till ro och stillhet. I ett klangrum blir det möjligt att släppa in och slappna av, att upphöra.

 Fysikaliskt är klang svängningar, en akustisk signal, som överförs genom ljud. När en svängning fortlöper rytmiskt talar vi om klang, annars kallar vi det ljud eller buller. Varje människa har sin egen klang, rösten, skrattet eller gångens rytm. Men också helt tysta, icke hörbara klanger eller svängningar som varje organ, varje cell i kroppen. Man har också gjort cellernas klanger hörbara och sett att friska celler ut-vecklar harmoniska klanger medan cancerceller klingar disharmoniskt.

Klangernas verkan: Vi hör klangen som träffar vår kropp och de akustiska impul-serna leds dels över örat och dels över hudens tusentals receptorer för temperatur och beröring. Receptorerna för det vidare till hjärnan där det bearbetas. Forskning-en visar att klanger verkar avslappnande, reducerar stress- och ångest syndrom och skapar harmoni samt positivt på människans självläkningskraft såsom att hålla sig frisk. Klangerna stimulerar till att lyssna inåt och på så sätt bidra till att bibehålla  hälsan.

 

Klangmassage:

 

Lägg dig på Yogamattan och ta del av en klangresa med Tibetanska skålar. Låt klangernas vibrationer skölja över dig och få en tid för återhämtning att fylla på med ny energi. Skålarnas klanger kan hjälpa dig att finna djup avslappning ända ner på cellnivå. 

 

Låt dig masseras av klangskålarnas vibrationer för en djupavslappning med en självläkande effekt.

 

Vad är klangmassage:

 

Tibetanska klangskålar ställs varsamt på olika ställen på kroppen. Klangmassagen bygger på urgammal kunskap om klangernas helande verkan som användes redan för 5000 år sedan. Klangerna hjälper dig att komma ner i en djupavslappning.

 

Vibrationerna från klangskålarna masserar djupt ner på cellnivå, löser upp spänningar, blockeringar såsom skador och smärttillstånd.

 

En massage inifrån och ut som minskar stress och kroppens självläkningssystem aktiveras.

 

Fysiska och emotionella spänningar  reduceras.

 

Skålarna kan hjälpa oss att balansera hjärnvågorna genom en serie av behandlingar (3-5). Ofta somnar man och hoppar över alfa-theta tillståndet, men efter ett par behandlingar kan man hamna i detta tillstånd, och  det är här självläkningsprocessen kickas igång.

 

Klangmassagens effekter bla:

 

Stärker kroppens självläkande förmåg, stressreducerande, ökar känslan av lugn&balans, tar bort spänningar och blockeringar, synkroniserar och balanserar våra hjärnhalvor.

 

Klangskålar:

 

Skålarna som används kallas Terapiklangskålar och har utvecklats speciellt för klangmassagemetoden av Peter Hess. De är handgjorda och tillverkade av 12 olika metaller som motsvarar de 12 planeternas metaller enligt astrologin.

 

Universalskålen, Bäckenskålen och Hjärtskålen har fått sina namn efter vilket frekvensspektrum som tilltalar ett särskilt  kroppsområde Dessa skålar erbjuder optimala förutsättningar för bästa effekt med arbete för kroppen.

 

 

 

 

 

 

Vad är MediYoga i korthet?

MediYoga är en svensk utvecklad terapeutisk yogaform som stöttar vår egen läkning.

Forskningsresultat visar mätbara effekter på kropp och själ av yoga och meditation.

Positiva forskningsresultat av MediYoga har visats inom bl a astma, ryggproblem, stress, minnesproblem, sömnsvårigheter och hjärtpatienter.

MediYogan består av medveten andningsträning, enkla kroppsövningar, avspänning och meditation på matta eller stol efter deltagarens förmåga.

Forskningsresultat på meditation - Kirtan Kria

 

Gravidyoga

Ge dig tid för egen träning och stanna upp och lyssna inåt till det nya livet som växer i dig. Ta hand om dig själv, så stärks både kropp och själ. Yogan jobbar både fysiskt, emotionellt och själsligt. Övningar som gör din kropp smidig, stark och avslappnad. Närvaron ökar som i sin tur minskar oron och tilliten ökar till din egna förmåga att klara av förlossningen. Du kommer i kontakt med din inre kärna och den kreativa kraften.

 

På gravidyogan lär du dig att andas djupa andetag och att vara i ditt andetag oavsett vad som händer. Då slappnar kroppen av och lugn och ro-hormonet, som även är det värkstimulerande hormonet, frigörs. Upplevelsen av smärta minskar och känslan av inre trygghet ökar och hjälper dig att slappna av ytterligare. Andning och avslappning samverkar i en magisk dans.

Gravidyogan är en fantastisk förberedelse inför förlossningen då den ger dig ett lugn och tillit till att bli förälder med det ansvar det innebär

 

 

Gravidyoga kan man träna från v.12 ända fram till förlossningen.

Innehåll:

Andningsträning

Medveten närvaro

Träning på att fokusera inåt

Mjuka och effektiva yogarörelser

Uthållighetsträning

Bäckenbottenträning

Djupavslappning

Meditation

 

Det finns flertal forksningsstudier på gravidyoga med positiva effekter.

 

 

yoga(at)jeanettechallis.se




© Copyright 2015. All Rights Reserved.